Duitsland

De algemene informatie over Duitsland wordt op deze pagina weergegeven. Er wordt geschreven over de geschiedenis, demografie en topografie, onderwijssysteem, klimaat en economie van Duitsland.

Geschiedenis
De geschiedenis van Duitsland gaat heel ver terug in de tijd en wordt overschaduwd door de Eerste en Tweede Wereldoorlog die in Duitsland begonnen is. Door een goede indruk van een land te krijgen is het goed het historisch verleden van het land te kennen, zo vertelt het land iets over het ontstaan van de huidige cultuur. De Duitse geschiedenis begint omstreeks het begin van onze jaartelling. Er woonden in die tijdens de Romeinse tijd veel verschillende volken in Duitsland. In de middeleeuwen werd dit anders, Karel de Grote beheerde dit gebied en wilde dit steeds verder uitbreiden. Op een gegeven moment omvatte zijn rijk Duitsland, Frankrijk, Noord-Italië, Noord-Spanje, België en Nederland. Dit veranderde in de 18e eeuw, toen bestond Duitsland uit een aantal vorstendommen. Elk gebied had een eigen koning en het geheel werd aangestuurd door de keizer. Zo is ook de deelstaat Nedersaksen ontstaan, waar de gemeente Neurhede gevestigd is. Deze deelstaat bestaat uit nog 3 andere gemeenten Borsum, Brual en Rhede. Er was in die tijd veel armoede in deze regio, maar in 1788 werden percelen verlood over 37 boeren om gezonde bedrijven op te starten.
Wat Duitsland nog altijd achtervolgd zijn de eerste en tweede wereldoorlog. Op 28 juli 1914 vielen de Duitsers Frankrijk binnen, aanleiding hiervoor was de moord op Franz Ferdinand van Oostenrijk. Duitsland wilde ook koloniën, maar was de laatkomer, aan wie geen "plaats onder de zon" werd gegund. De oorlog duurde tot 11 november 1918.
De tweede wereldoorlog is voor ons meer bekend. Duitsland kreeg na de Eerste Wereldoorlog een zware straf opgelegd: de geleden schade aan andere landen moest terugbetaald worden ('Verdrag van Versailles'). America leende Duitsland geld om het land te helpen. Helaas voor de Duitsers werd de economie slechter en kwam er veel werkloosheid en armoede. Er was een man die beloofde om hen uit alle ellende te halen: Adolf Hitler. Door alle schuld van de problemen in het land op de joden te schuiven probeerde hij om hen te wreken voor de nederlaag van de Eerste Wereldoorlog. Op 1 september 1939 vielen de
Duitsers Polen binnen. Dit leidde op 3 september 1939 tot een oorlogsverklaring aan Duitsland door het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Na een aantal jaar vreselijke oorlog werd Duitsland verslagen en daarmee een einde aan de bezetting van de Duitse troepen, in afwachting van het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog op 8 mei 1945. 

Demografie en Topografie
Bundesrepublik Deutschland, kortweg Duitsland is een land in Centraal Europa. Duitsland heeft in totaal 9 buurlanden en is dan ook het centrum van Europa.  Duitsland bestaat uit 16 deelstaten, met als hoofdstad Berlijn en beschikt over een oppervlakte van 357.092 km². De bevolkingsdichtheid staat op dit moment op circa 230 inwoners/km², dit betekend dat er 81,8 miljoen mensen in Duitsland wonen. Duitsland beschikt over een staatsvorm wat men Bondsrepubliek noemt en het staatshoofd is bondspresident Joachim Gauck.
Zo’n 30% van de bevolking (24,8 miljoen) is lid van de Evangelische kerk en ongeveer even veel mensen in Duitsland zijn katholiek. Eveneens als Nederland is Duitsland aan het vergrijzen, de gemiddelde levensverwachting van de totale bevolking is 80,19 jaar. Voor mannen geld hier een leeftijd van 77,93 jaar en voor vrouwen een leeftijd van 82,58 jaar.
Ook is vakantie in Duitsland erg belangrijk. Duitse werknemers hebben ongeveer 25 tot 30 vakantiedagen per jaar plus circa 10 nationale feestdagen. 

Onderwijssystemen
Duitsland beschikt over een federale structuur, dit betekent dat de deelstaten op verschillende terreinen hun eigen regels mogen opstellen. Hieronder valt ook het onderwijs wat grotendeels decentraal geregeld wordt. Voor de wetgeving en uitvoering is iedere deelstaat zelf verantwoordelijk. Er zijn natuurlijk ook landelijke regels vastgelegd die ervoor zorgen dat het niveau van het onderwijs overal ongeveer gelijk is.
De leerplicht in Duitsland geld van je zesde levensjaar tot en met je 18e. Het onderwijs is over het algemeen gratis. Duitsland bevat het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs

Basisonderwijs
-       Kindergarten
De Kindergarten is een vrijwillige dagopvang voor kinderen tot zes jaar. Ieder kind in Duitsland heeft het recht op een plaats in een Kindergarten, maar de opvang is niet verplicht. Daarom brengen veel kinderen nog veel tijd thuis door, totdat ze met zes jaar echt naar school moeten.
-       Grundschule
Van je zesde tot je tiende of elfde ga je naar de Grundschule. Dan begint de verplichte leerweg in het basisonderwijs. Hier wordt begonnen met de telling van de klassen. De telling van de klassen begint dus niet, zoals in Nederland, opnieuw wanneer je naar het voortgezet onderwijs overstapt. De Grundschule heeft vier klassen. Bijzonder onderwijs is in Duitsland niet zo aanwezig als in Nederland, dit komt omdat het nauwelijks financiële steun krijgt van de overheid en is daarom ook niet zo wijdverbreid in Duitsland. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de sjiekere privéscholen, waarvoor heel veel geld betaald moet worden.

Voortgezet onderwijs
-       Hauptschule
Ongeveer een kwart van de Duitse kinderen gaat na de Grundschule naar deHauptschule. Dit niveau kan vergeleken worden met het Nederlandse VMBO. De Hauptschule duurt vijf of zes jaar. Dit verschilt per deelstaat, door de federale structuur in Duitsland. Na de Hauptschule gaan de leerlingen daarna door met een beroepsopleiding van twee jaar, er is net als in Nederland mogelijk deze opleiding in deeltijd (duaal) te volgen, dit gebeurt dan ook vaak. Na deze beroepsopleiding zijn de jongeren klaar om aan het werk te gaan.
-       Realschule
Ook kunnen de Duitse jongeren na de Grundschule de Realschule bezoeken. Dit gebeurt met zo’n 40% van de Duitse jongeren en is vergelijkbaar is met het Nederlandse HAVO. Dit schooltype duurt 6 jaar en na afsluiting van dit schooltype kunnen leerlingen ervoor kiezen door te leren in het beroepsonderwijs of door stromen naar het Gymnasium,dit doen echter weinig leerlingen.
-       Gymnasium
Het Gymnasium stoomt leerlingen klaar voor het wetenschapelijk onderwijs aan Universität of Hochschule, net als het gymnasium of atheneum in Nederland. Op een Duits Gymnasium wordt niet per se Grieks gegeven, maar wel Latijn als keuzevak. Ongeveer een kwart van de Duitse jongeren voltooit het Gymnasium door het Abitur (eindexamen) te halen.

Beroepsonderwijs
In Duitsland zijn er verschillende mogelijkheden om een beroep te leren, zoals vaak gedaan word kiest men voor een duale leerweg. Zo leren ze de theorie, maar ook de praktijk die hierbij komt kijken. Er zijn bedrijven aangewezen door de staat als opleidingsbedrijven die aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Er zijn meer dan 500.000 bedrijven in verschillende bedrijfstakken die ervoor zorgen dat een leerling zijn of haar opleiding succesvol kan afronden.
Grotere bedrijven beschikken over speciale praktijkruimtes, in kleinere bedrijven gebeurt dat gewoon op de werkvloer. Zulke duale opleidingen duren gemiddeld drie jaar en worden afgerond met een afsluitend examen.
Als er niet gekozen wordt voor een duale leerweg, zijn er ook vakscholen die in drie jaar opleiden tot een bepaald beroep. Naast theoretische lessen krijgen ze ook de praktijk aan bod en wordt er stage gelopen.

Aantal leerlingen (*1000) per schooltype
Kindergärten
36,7
Grundschulen
3211,5
Hauptschulen
1114
Realschulen
1277,7
Gymnasien
2284,3

Hoger onderwijs
Zoals al eerder geschreven is het basis- en voortgezet onderwijs in Duitsland gratis. Het hoger onderwijs is, in tegenstelling tot Nederland ook vrijwel gratis. Wat wel hetzelfde is, is de studiefinanciering die de Duitse studenten krijgen. De helft van deze financiële ondersteuning is een gift, de rest is een lening die de student na het beëindigen van de studie binnen 5 jaar terug betalen.  Er zijn veel jongeren die zich aan willen melden voor het hoger onderwijs, hierdoor zijn er soms niet genoeg studieplaatsen te realiseren en is er op een aantal opleidingen dan ook een strenge toelatingstest. Over het algemeen wordt hier gekeken naar de gemiddelde cijfers van het eindexamen
De studie is in Duitsland over het algemeen veel minder schools georganiseerd dan in Nederland waar de controle van de studenten en de studiedruk veel hoger liggen. Daar staat tegenover dat je in Duitsland minder goed begeleid wordt vanuit je vakgroep en heel zelfstandig aan de slag moet gaan.

Aantal studenten per type hoger onderwijs
Universitäten
1 362 763
Pädagogische Hochschulen
16 432
Theologische Hochschulen
2 555
Kunsthoch schulen
31 600
Fachhoch schulen
479 883

Klimaat
Duitsland kent een gematigd zeeklimaat, dit zorgt voor relatief milde winters, geen extreem hete zomers en neerslag gedurende het hele jaar. Omdat Duitsland diverse berg en heuvelgebieden heeft is er nog redelijk wat variatie in het weer. Binnen een straal van 100 km kun je te maken hebben met grote temperatuurverschillen of een totaal ander weerbeeld. Door jarenlange gemiddeldes van temperaturen, kan men aantonen dat het in de zomermaanden in het noordwesten van Duitsland koeler is dan de rest van Duitsland. Echter is dit in de wintermaanden precies andersom, omdat de kou dan vanuit noordoostelijke richting komt.
De neerslag in Duitsland valt geheel het jaar. De meeste neerslag valt in de zomer, omdat er in de wintermaanden grote kans is dat de neerslag in de vorm van sneeuw valt. Ook kan het voorkomen dat er dagen zijn met langere periodes regen. Per jaar valt er dan ook zo’n 400 tot 2400 millimeter regen. Dit komt op een gemiddelde dat ligt rond de 800/900 millimeter, wat betekend dat Duitsland iets “natter” is dan Nederland.

Economie
Waar in 2012 bij de meeste Europese economieën een inkrimping ontstond, groeide de Duitse economie met 0,7%. Er wordt daarom ook verwacht dat de Duitse economie in 2014 een groei zal doormaken van 2,0%. In vergelijking met het Europese gemiddelde, valt te concluderen dat Duitsland de afgelopen jaren steeds hierboven scoorde. Er is sinds 2013 dan ook een inflatie van 1,5% en ook de werkzame personen in Duitsland in maart 2014 waren van ook 41,8 miljoen mensen, toch is er van het totaal aantal mensen in Duitsland nog 6,8% werkloos in april 2014.


Dagelijks leven
De mensen zijn over het algemeen zeer behulpzaam en vriendelijk t.o.v. buitenlanders. Op het platteland hecht men veel waarde aan de ´Nachbarschaft´, de band met de directe buren in de straat. Dit heeft niets met een buurtvereniging of iets dergelijks te maken, maar meer met een stukje normen en waarden onder elkaar en dat je er voor elkaar bent als het nodig is.  Niet alleen s ‘avonds, maar vooral ook het ontbijt is een groot verschil met dat van Nederland. De Duitse dag niet beginnen zonder verse witte broodjes. Ook is het heel gebruikelijk om in de ochtend naar de bakker te lopen en daarna naar de kiosk voor een krantje.
Een bijkomend voordeel is de prettige en persoonlijke manier van boodschappen doen.
Typisch Duits eten is natuurlijk de Sauerkraut, Schnitzel of Bratkartoffeln. Of de vele worsten die Duitsland rijk is: Bock-, Brat-, Curry- of Frankfurter Wurst. Ook de Kaiserbrötchen (populaire harde broodjes) zijn in Nederland bekend.
Voor de echte bierliefhebbers is Duitsland een paradijs. Duitsland heeft 40% van het totaal aantal bierbrouwerijen in de wereld. In Beieren alleen zijn er al 800 te vinden. Er zijn zelfs speciale 'bier-touren' die je langs de biergeschiedenis van het land voeren. Iedere streek heeft zijn eigen karakteristieke biersoort. 
De banenmarkt in Duitsland ontwikkelt zich juist gunstig. Dit biedt kansen voor Nederlanders in het grensgebied die een baan zoeken. Als ze zich tenminste over een lager loon heen kunnen zetten en als de overheid de regelgeving versoepelt. Niet alleen in de bouw en in het toerisme zijn er in Duitsland vacatures. Er wordt ook personeel gevraagd in de kinderopvang en in technische beroepen. Het staat in schril contrast tot de situatie in Nederland. Dit blijkt ook uit de werkloosheidcijfers van het Europese statistiekbureau.